Wat betekent die medaille op de fles?

Wat betekent die medaille op de fles?

Een wijn met een medaille-sticker verkoopt tot wel 40% beter volgens een onafhankelijk marktonderzoek georganiseerd door het Concours Mondial de Bruxelles. Voor een leek die een wijn moet kiezen in de supermarkt kan de sticker inderdaad een handige leidraad zijn. Maar vertelt die sticker jou ook of jij die wijn nog lekker gaat vinden is een andere vraag. In dit artikel leggen we de geheimen bloot van de winstgevende sticker-business.

Welke waarde heeft de medaille die prijkt op die wijn?

Om hier een antwoord op te kunnen geven moeten we even een analyse maken van zo een concours.
Eerst en vooral moeten we eerlijkheidshalve toegeven dat er tal van verschillende concours bestaan. De bekendste hieruit zijn dan bijvoorbeeld International Wines & Spirits Competition(IWSC), Concours Mondial de Bruxelles (CMB) en het International Wine Challenge van Londen(IWC). Naast deze wereldbekende concours, vinden we in wijn-producerende landen steevast ook eigen concours, ook bestaan er bepaalde concours voor een bepaalde druif. (bv. Riesling Du Monde). U merkt zelf al op dat het aanbod bijna oneindig is.

 

Hoe werkt een concours?

We nemen als voorbeeld het Concours Mondial de Bruxelles.

 

Elke producent, die binnen de toelatingsvoorwaarden valt, kan zijn wijnen hiervoor inschrijven. En hier begint het al. Voor het Concours Mondial de Bruxelles ligt de prijs ergens tussen 138 € en 150 € per sample. Om u een idee te geven: voor de editie van 2018 (die trouwens doorging in Beijing?!) namen er 9180 wijnen deel aan het concours. Dit bezorgt de organisatie natuurlijk al een minimum inkomst van ongeveer 1,3 miljoen EUR. Van elke sample moeten er minstens 4 opgestuurd worden. U kunt de rekening al snel maken, maar hiermee moeten ze uiteraard het concours organiseren.

 

Nu hoor ik jullie denken. Ja klopt, maar als je daar dan goud wint van die 9180 wijnen, moet je wijn toch subliem zijn. Helaas werkt het zo niet. Het spreekt uiteraard voor zich dat er verschillende categorieën worden gemaakt om de verschillende wijnen te kunnen beoordelen. Elke wijn passeert dan via de 330 koppige jury, die elk onafhankelijk hun oordeel vellen over de wijn met behulp van onderstaande evaluatiefiche. De punten worden nadien opgeteld en het gemiddelde van deze punten geeft de ranking aan van de beoordeelde wijn.

 

Wie is de jury?

De meeste concours schermen met het feit dat ze een professionele vakjury hebben. Maar is dat wel zo? Het CMB heeft dus een 330 koppige jury waarvan:

• 12 % Kopers en Importeurs.
• 10 % Sommeliers
• 18 % Vertegenwoordigers van Oenologen, wijn-producerende regio’s , landen enz..
• 60 % Journalisten

 

Het is misschien ook niet toevallig dat het Concours Mondial de Bruxelles wordt georganiseerd door Vinopres, de uitgeverij van het magazine VINO!

 

De beste wint goud, de tweede zilver?

Neen, niet echt. Bij het CMB hanteren ze drie prijzen. Een “Grand Gold”, “Gold” en “Silver” Medal, maar niet volgens de olympische gedachte.

 

Vorig jaar wonnen van de 9180 ingestuurde wijnen maar liefst 100 wijnen de Grand Gold Medal, 875 de Gold Medal en maar liefst 1750 de Silver Medal. Maakt dus een totaal van 2725 prijswinnende wijnen.

 

De winnaars mogen natuurlijk van het CMB de medailles op hun fles kleven om zo aan de wereld te tonen dat ze gewonnen hebben op dit “Prestigieuze” Concours. Elke producent kan dus via hen stickertjes bestellen aan 35 € per 1000 stikkers. Dus even kort gerekend: indien in het slechtste geval* iedere winnaar slechts 1 rolletje van 1000 stickers bestelt bij hen, genereert dit nog eens een bijkomend inkomen van 95.375 €.

 

*(Om u een idee te geven: Barcolobo 2013, één van de Grand Gold Medal winners, heeft een productie van 38.859 flessen)

 

Welke waarde heeft zo’n medaille dan nog?

Aangezien het CMB georganiseerd wordt door een commerciële organisatie, heeft dit alles te maken met marketing en winst maken. Ze schrijven overigens zelf op hun website dat ze een onafhankelijk marktonderzoek lieten uitvoeren en dat een wijn met een medaille-sticker tot wel 40 % betere verkoop genereert. En ja. Het moet gezegd worden, voor een leek die in de supermarkt een wijn zal kiezen, zal dit zich eerder laten beïnvloeden door een wijn met een medaille-sticker en een mooi label.

 

Dus we kunnen concluderen dat een wijn met een medaille-sticker beter zal verkopen, omdat een jury een bovengemiddelde of goede quotatie gaf voor deze wijn. Echter geeft deze medaille helemaal geen beeld of deze wijn u zal liggen of niet. Voor mij betekent een wijn met een medaille dat deze wijn drinkbaar zal zijn, niet meer, niet minder. Wij als cavisten geven echter weinig of geen aandacht aan wijnen die een medaille gewonnen hebben. Een wijn met medailles duidt voor ons meestal aan dat de wijn in sommige landen in de supermarkten zal liggen. Wij zijn ook box-movers en rekken-vullers, net als in de supermarkt, maar wel met een passionele specialisatie voor wijnen en sterke dranken. En dat zal je weten als je aanbelt aan ons adres.

 

Kleine voetnoot.

Wanneer heeft Château Angelus en Château Lafite-Rothschild nog eens een gouden medaille gehaald? Hoeveel barolo's hebben een gouden medaille gewonnen? Of heb je al Brunello's gezien met medaille-stickers? Nooit. Topproducenten zullen niet snel deelnemen aan dergelijke concours. Zij worden dan weer beoordeeld door wijnspecialisten die duizenden wijnen per jaar proeven en de wijnen vergelijken met gelijkgestemde soortgenoten. En zo was 2016 een topjaar in Bordeaux en andere streken in de wereld. En plots krijgt die wijn die in 2012 nog 87/100 kreeg, nu een slordige 94/100 naar de kop gezwierd.

 

Kan je je inbeelden wat er met de prijs gebeurt?

Château Lynch-Bages 5ième Grand Cru Classé, Pauillac
• 2011: 96,20 EUR
• 2014: 89,50 EUR
• 2015: 118,45 EUR
• 2016: 135,10 EUR
• 2017: 105,00 EUR

Data: Thienpont Wines 2019

 

In elk geval… laat u steeds leiden door uw neus en mond.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* We'll never share your email with anyone else.
iDEAL Bancontact / Mister Cash Maestro Belfius KBC ING HomePay MasterCard Visa Klarna Pay Later Bank transfer
Mijn account
You are not logged in. Log in to make use of all the benefits. Or create an account now.
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Zoeken
Search suggestions
Geen producten gevonden...
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »